Bilgi, deneyim, uzmanlık, sosyal medya kanallarındaki fikir liderlikleriyle etki yaratan ve sadece Speaker Agency tarafından temsil edilen konuşmacı portföyüdür.
Sosyal medyada etki alanı yüksek ve kendi alanında fikir lideri konuşmacılar ile markaları dijital proje iş birlikleri ve marka elçilikleri kapsamında bir araya getirerek markaların iş sonuçlarına katkı sağlayan projeler geliştiriyoruz.
Tasarım Odaklı Düşünme (Design Thinking) Metodolojisi
Design Thinking: Tasarım Odaklı Düşünme Nedir?
Tasarım odaklı düşünme, dünyanın önde gelen kurumları tarafından etkili bir şekilde kullanılan metodolojilerden biridir. Bu metodoloji yalnızca endüstriyel alanlarda ya da grafik tasarımda kullanılmaz ve pek çok sektörde farklı bakış açıları ve çözümler sunan yaratıcı düşünce önem arz eder. Siz de hem kişisel hayatınızda hem de iş hayatınızda tasarım odaklı düşünme sistemini uygulayarak yenilikçi çözümlere ulaşabilirsiniz.
Tasarım Odaklı Düşünme (Design Thinking) Metodolojisi
Son zamanların en popüler tanımlarından biri olan design thinking yani tasarım odaklı düşünme, bir sorunu çözmek veya bir ihtiyacı karşılamak için yaratıcı, çözüm odaklı bir yaklaşım olarak tanımlanabilir. Bu yaklaşım, kullanıcı ihtiyaçlarına odaklanır ve problem çözme sürecinde farklı disiplinlerden insanları bir araya getirir.
Design Thinking Nedir?
Tasarım odaklı düşünme, dünyanın önde gelen kurumları tarafından etkili bir şekilde kullanılan metodolojilerden biridir. Bu metodoloji yalnızca endüstriyel alanlarda ya da grafik tasarımda kullanılmaz ve pek çok sektörde farklı bakış açıları ve çözümler sunan yaratıcı düşünce önem arz eder. Siz de hem kişisel hayatınızda hem de iş hayatınızda tasarım odaklı düşünme sistemini uygulayarak yenilikçi çözümlere ulaşabilirsiniz.
Tasarım Odaklı Düşünmenin Avantajları Nelerdir?
Bu düşünme sisteminin temel mantığı sizi farklı bakış açıları ve yenilikçi çözüm yolları ile tanıştırmaktır. Dolayısıyla konunun en başında dikkat çekici gelmeyen çeşitli unsurlar, beyin fırtınası ve yaratıcı düşünme eşliğinde çözüme ulaştırılabilir. Hem ürün/hizmet hem de insan odaklı yaklaşım sunarak süreci sistematize eden bu yöntemin avantajları şunlardır:
Hızlı ve etkili bir şekilde çözüme ulaşmanızı sağlar.
Bir problem için farklı stratejiler oluşturmanıza ve her çözüm yolu için risk analizi yapmanıza olanak tanır.
Ürünün detayları daha çok dikkat çeker ve insan odaklı yaklaşım ile empati kurulur.
Özellikle takım çalışmaları için önem arz eden fikir paylaşım ortamı oluşturur. Bu sayede takımdaki herkes fikirlerini daha iyi bir şekilde ifade ederek katkı sunabilir.
Tasarım Odaklı Düşünme Metodu Aşamaları
Tasarım odaklı düşünme metodu için uygulanan aşamalar her marka ya da kuruma göre ufak farklılıklar gösterse de temel olarak hepsinin mantığında en etkili yoldan çözüme ulaşmak vardır.
1- Empati: Tasarım odaklı düşünme sürecinin ilk aşaması, problem alanı ile ilgili empati kurmaktır. Bu aşamada, sorunun nedeni, kimin etkilendiği ve ne tür bir çözümün gerekli olduğu gibi soruları yanıtlamak için kullanıcılarla empati kurulur. Bunun için öncelikle ilgili konuda muhatap alınacak kişiler ve kullanıcılar belirlenerek merkeze alınır. Bu aşamada kişilerin istekleri, talepleri ve şikayetleri en ince ayrıntısına kadar değerlendirilir.
2- Tanımlama: Empati aşamasındaki değerlendirmeler sonucunda oluşan taslakla birlikte gündemdeki konu için gereken ihtiyaçlar ve sorunlar incelenir ve tasarım ekibi problemi tanımlamaya başlar. Bu aşamada, kullanıcıların ihtiyaçlarını ve beklentilerini karşılayacak çözümleri belirlemek için problemi analiz ederler.
3- Fikir Üretme: Problem tanımlandıktan sonra, tasarım ekibi yaratıcı fikirler üretmek için bir beyin fırtınası yapar. Bu aşamada, tüm fikirler değerlidir ve herhangi bir eleştiri yapılmaz. Tasarım ekibi, çözüm için herhangi bir fikir, öneri veya yol bulmaya çalışır.
4- Prototipleme: Fikirler belirlendikten sonra, tasarım ekibi bir prototip oluşturur. Bu aşamada, tasarım ekibi, fikirleri uygulamaya dönüştürmek için bir prototip oluşturur. Bu prototip, kullanıcılara sunulabilir ve geri bildirim toplanabilir.
5- Test Etme: Prototip hazır olduğunda, tasarım ekibi, kullanıcılarla prototipi test eder. Bu aşamada, kullanıcıların prototip hakkındaki görüşlerini toplarlar ve sonuçları kullanarak prototipi iyileştirmeye çalışırlar. Bu süreç, kullanıcılar için uygun bir çözümün bulunmasını sağlar ve ürünün kullanıcıların ihtiyaçlarını karşılayacak şekilde geliştirilmesine yardımcı olur.
Tasarım Odaklı Düşünme Sistemi Şirket Kültürü ile Nasıl Bağdaştırılır?
Şirketinizde faaliyette olan tüm dar ya da geniş kapsamlı projelerinizde tasarım odaklı düşünme sistemini uygulamanız mümkündür. Bunun için yukarıdaki bahsi geçen aşamaları ilgili departmanlarınıza yönelik düzenleyebilir ve gerekli planlamaları yapabilirsiniz. Tasarım odaklı düşünme sisteminin şirket kültürü ile bağdaşması için oluşturulması gereken ortamlar şunlardır:
Öncelikle şirket olarak belirlediğiniz hedef kitlenin fikirlerini alacağınız bir ortam yaratmanız önerilir. Örneğin; sosyal medya, anketler, geri bildirimler ya da yorumlarda yazılan görüş ve öneriler kullanıcıların fikirlerini yansıttığı alanlardır. Kullanıcılar, fikirlerinin değer gördüğü ve değerlendirmeye alındığı yerlere daha sadık kalma eğilimine girerler.
Tasarım odaklı düşünme sistemini çalışanlarınıza yansıtmak ve uzun vadede iyi bir şekilde uygulanmasını sağlamak için dönemsel olarak workshoplar (atölyeler) düzenleyebilir ve çalışanların daha verimli bir şekilde katkı sağlamasını sağlayabilirsiniz.
Projelerin planlanma ve tasarım süreçlerinde şirketinizin ilgili departmanındaki ekiplerin fikirlerine değer vererek ve beyin fırtınası yaparak en etkili çözüme ulaşabilirsiniz.
Tasarım Odaklı Düşünme Örnekleri
Tasarım odaklı düşünme teknikleri, etkinliğini birçok kez farklı alanlarda ispatlamış bir model. Bu nedenle uluslararası bazı kurumlarda tasarım odaklı düşünme metoduna rastlamamız mümkün.
Örneğin günümüzde birçok insan tarafından tanınan Airbnb, henüz kurulum aşamasında bir tasarım odaklı düşünme yaklaşımı gösterdi. Kurucular, seyahat eden insanların güvenli, rahat ve yerel bir deneyim aradığını keşfettiler. Bu nedenle, kullanıcıların güvenli, rahat ve evde hissetmelerini sağlayan bir platform yaratmaya karar verdiler.
Diğer bir örnek olarak tasarım odaklı düşünme dendiğinde akla gelen ilk şirket olan Apple gösterilebilir. Apple, tasarım odaklı düşünme konusunda dünya çapında tanınmış bir şirket. Çoğumuzun da bildiği gibi Apple, ürünlerini tasarlarken kullanıcı deneyimi, kullanım kolaylığı ve görsel estetik gibi faktörler üzerine yoğunlaştırmaya özen gösterir. Ayrıca yeni ürünlerinde de inovasyon için tasarım odaklı düşünme eğilimindedir.
Google ise kullanıcı deneyimi konusunda tasarım odaklı düşünmeyi kullanarak büyük bir başarı elde etti. Kullanıcı dostu bir arama motoru, basit bir arayüz ve güçlü arama algoritmaları, Google'ın popülerliğini artırdı. Buna bağlı olarak şirket son derece hızlı bir şekilde büyüdü ve günümüzdeki halini aldı.
Tasarım odaklı düşünme sürecini benimsemek, şirketinizde bu sistemi daha iyi bir şekilde uygulamak, problemlere yeni çözüm önerileri üretmek ve tasarım odaklı düşünme hakkında daha fazla bilgi edinmek için ‘Design Thinking Konuşmacıları’ sayfamızı inceleyebilir ve bu alanda uzman konuşmacılarımız; YakupBayrak, Yiğit Kulabaşve AhmetAkın’ın bilgi ve deneyimleriyle sizlere rehberlik etmesini sağlayabilirsiniz.